Marka konumlandırma

Markalar, bir isimden çok daha öte anlamlar taşırlar. Tüketici, ürün ve hizmet seçeneklerini değerlendirirken, markalara bir anlam yükler. Doğru ve olumlu bir imajı çağrıştıran markaların satın alma süreci de kolaylaşır.ürününüzün ya da hizmetinizin adıdır. Bu ismin en önemli avantajı, tüketicinin tercihinde etkili olmasıdır. Marka konumlandırmak işletmeler için önemli bir süreçtir. Zaman zaman da markaların yeniden konumlandırılması ihtiyacı doğar. Marka konumlandırmasında hedef, işletmenin markasını diğer rakip markalara göre tüketicinin farklı olarak algılanması çabasıdır. Başlangıçta ürünün pazara sunulurken konumlandırılan markanın, zamanla çeşitli nedenlerle yeniden konumlandırılması gerekebilir. Rakiplerin girişimleri, tüketici istek ve tercihleri, pazardaki değişimler firmaları markalarını yeniden konumlandırmaya iter.
Marka konumlandırması yeniden yaparken, ürünü ve imajını değiştirmek gerekebilir. Johnson and johnson markası, bebek şampuanlarının yanı sıra saçlarını sık yıkayan yetişkinlere yönelik şampuanlar üreterek, markasını yeniden konumlandırmıştır. Doğru seçilmiş bir marka adı, doğru konumlandırılmış bir marka, doğru seçilmiş bir logo ile ürünün ya da hizmetin pazarlanmasında çok önemli katkılar sağlayabilir. Bu nedenle marka konumlandırması, en baştan doğru şekilde yapılmalıdır. Marka, bir süre sonra kendisine bir imaj yaratır. Bu imaj, tüketici zihninde doğru konumlandığında başarılı gelmiş demektir. Marka konumlandırmada marka imajı da önemle üzerinde durulması gereken bir konudur. Ürün imajı ile marka imajı  her ne kadar birbirleriyle direkt ilişkide olsalar bile birbirlerinden farklı olguları ifade ederler. Ürün imajı sadece o ürünün raftaki görünümü, müşterinin satın alma isteğini yönlendirme gibi işlevlere sahipken, marka imajı o ürünün de aralarında bulunduğu bir çok ürünün toplamını kapsar.
Marka konumlandırmak özellikle aynı tür ürünlerin birbirinden çok da işlev farkı olmadan piyasaya sürüldüğü ürün gruplarında büyük önem taşır. Piyasada öyle ürün grupları vardır ki neredeyse birbirlerinden hiç bir farkı yoktur. Bu ürünleri benim ürünüm daha kaliteli, daha iyi diye pazarlamak oldukça güçtür. O halde bu ürünleri marka konumlandırmayı güçlü bir şekilde yaparak daha fazla satabilirsiniz.
Marka konumlandırmada, marka imajı yaratmakta önemli bazı temel unsurlar vardır. Bunlardan bazıları ürün ile ilgili, bazıları ise tüketici ihtiyaçları, davranışları, değerleri ve yaşam biçimleri ile ilgilidir.  Ürünlerin, tüketiciler için işlevsel faydalarının yanı sıra bir takım anlamlar taşıması, marka konumlandırmasının ‘sembolizm’ yönüyle ilgilidir. Yapılan önemli araştırmalarda tüketicilerin markaların hem işlevsel hem de sembolik çekiciliğine göre satın alma kararı verdiklerini ortaya koymuştur.
Zippo çakmaklar sadece sigaranızı yakma işlevi değil, yaşam biçiminizi, statünüzü de ortaya koyan bir işlev üstlenir. Harley-Davidson motosikletler sadece ulaşım aracı değildir. Hem kullanıcı hem de onu görenler için bir çok şey ifade ederler. Bu nedenle marka konumlandırmada, marka imajı, logosu, sembolleri bir bütün olarak çalışılır. Bu üretici veya hizmet veren için önemli bir avantaj sağlar.

Yayım tarihi
ile etiketlenmiş